بازدید : مرتبه
تاریخ : یکشنبه 30 آبان 1389

گناه ، فکر گناه ، بی‌تقوایی و ترك مراقبه


دعا بر علیه فرزندان


گناه اغنیا و دیگران حتی غیر اغنیا


ظلم


ترک صبر


بد خلقی


كار نكردن


کسب مال حرام


اسراف

گناه ، فکر گناه ، بی‌تقوایی و ترك مراقبه

المؤ من لیذنب فیحرم به الرزق .
بحار/ 73 / 353

انّ المؤ من لینوى الذنب فیحرم رزقه .
بحار / 71 / 247

امام باقر علیه السلام:
اِنَّ الْعَبْدَ لَیُذْنِبُ الذَّنْبَ فَیُزْوى‏ عَنْهُ الرِّزْقُ؛بنده گناه مى‏كند و به سبب آن، روزى از او گرفته مى ‏شود.
كافى، ج 2، ص 270، ح 8 .

امام على علیه السلام فرمودند:
«تَوَقُّوا الذُّنُوبَ فَمَا بَلِیَّةٌ اَشَدُّ وَأفْظَعُ مِنْهَا وَلاَ یَحْرُمُ الرِّزْقُ اِلاَّ بِذَنْبٍ حَتَّى الْخَدْشِ وَالنَّکْبَةِ وَالْمُصِیبَةِ. قَالَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ: وَمَا أصَابَکُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أیْدِیکُمْ وَیَعْفُوا عَنْ کَثِیر
از گناهان دورى کنید که هیچ بلایى شدیدتر و زشت تر از آن نیست و رزق باز داشته نمى شود، مگر به دلیل انجام گناهى، حتى
در حدّ ایجاد خراش و جراحت و ناراحتى [در دیگران]؛ چرا که خداوند فرمود: هر مصیبتى که به شما رسد، به سبب اعمالى است که انجام داده اید و بسیارى را نیز عفو مى کند.

رسول حق صلى الله علیه و آله چنین نقل مى فرماید:
«قَالَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ: مَا مِنْ عَبْدٍ اُرِیدُ أنْ أُدْخِلَهُ الْجَنَّةَ إلاَّ ابْتَلَیْتُهُ فِى جَسَدِهِ. فَإنْ کَانَ ذَلِکَ کَفَّارَةً لِذُنُوبِهِ وَإلاَّ ضَیَّقْتُ عَلَیْهِ رِزْقَهُ فَإنْ کَانَ ذَلِکَ کَفَّارَةً لِذُنُوبِهِ وَإلاَّ شَدَدْتُ عَلَیْهِ الْمَوْتَ حَتَّى یَأتِینى وَلاَ ذَنْبَ لَهُ ثُمَّ أُدْخِلُهُ الْجَنَّة
خداوند فرمود: هر بنده [گنه کارى] را که بخواهم به بهشت وارد کنم، او را به مشکلات جسمانى دچار مى کنم. اگر این مشکلات، کفاره گناهان او شدند [او را داخل بهشت کنم] وگرنه، رزق او را تنگ مى سازم. اگر این تنگى و سختى در روزى، کفّاره گناهان او شدند [او را داخل بهشت مى کنم [وگرنه، مرگ را بر او سخت مى گیرم تا او بدون گناه، نزد من آید و سپس او را به بهشت داخل کنم.
دعا بر علیه فرزندان

قال الصادق علیه السلام:
ایّما رجل دعا على ولده اورثه الفقر.
بحار / 104 / 99
گناه اغنیا و دیگران حتی غیر اغنیا

قال الصادق علیه السلام:
انّ الناس ما افتقروا و لا احتاجوا و لا جاعوا و لا عروا الاّ بذنوب الاغنیاء.
وسائل / 6 / 4

امام على علیه السلام فرمود:
«ما جاعَ فَقِیرٌ اِلاَّ بِما مَنَعَ غَنِىّ؛
هیچ فقیرى گرسنه نماند؛ مگر آنکه توانگرى از دادن حق او ممانعت کرد

قال الصادق علیه السلام:
المال مال الله عزّ و جلّ جعل ودائع عند خلقه و امرهم ان یاءكلوا منه قصدا و یشربوا منه قصدا و یلبسوا منه قصدا و ینكحوا منه قصدا و یركبوا منه قصدا. و یعودوا بما سوى ذلك على فقراء المؤ منین فمن تعدى ذلك كان ما اكله حراما ....
بحار / 103 / 16

عن ابى عبدالله علیه السلام:
ان الله عزّ و جلّ فرض للفقراء فى مال الاغنیاء ما یسعهم ولو علم انّ ذلك لا یسعهم لزادهم ... .
بحار/96/19
ظلم

قال علی علیه السلام :
ما انعم الله علی عبده نعمه فظلم فیها الا کان حقیقا ان یزیلها عنه
(غرر الحکم /9710)

پیامبر صلى الله علیه وآله:
مَنْ حَبَسَ عَنْ اَخیهِ المُسْلِمِ شَیئاً مِنْ حَقٍّ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَیْهِ بَرَكَةَ الرِّزْقِ اِلّا اَنْ یَتوبَ
هر كس حقّى از حقوق برادر مسلمان خود را پایمال كند، خداوند بركت روزى را بر او حرام گرداند، مگر آن‏كه توبه (جبران) كند.
امالى صدوق، ص 350، ح 1.
ترک صبر

امام على علیه السلام:
إِنَّ العَبدَ لَیَحرُمُ نَفسَهُ الرِّزقَ الحَلالَ بِتَركِ الصَّبرِ، وَلا یُزادُ عَلى ما قُدِّرَ لَهُ
بنده به سبب بى صبرى، خودش را از روزى حلال محروم مى كند و بیشتر از روزى مقدّر هم نصیبش نمى شود.
شرح نهج البلاغه، ج3، ص160

قال على علیه السلام:
من لم یصبر عل كدّه صبر على الافلاس .
غرر الحكم / 394
بد خلقی

امام على علیه‏السلام:
مَنْ ساءَ خُلْقُهُ ضاقَ رِزْقُهُ
هر كس بد اخلاق باشد، روزى‏ اش تنگ مى ‏شود.
غررالحكم، ح 8023
كار نكردن

قال على علیه السلام:
 من لم یصبر عل كدّه صبر على الافلاس.
غرر الحكم / 394
کسب مال حرام

قال رسول الله صلّى اللّه علیه و آله :
و من كسب مالا من غیر حلّه افقره الله تعالى .
مستدرك /13/63-امالى طوسى /182
اسراف

حضرت علی(ع) می فرمایند:
"سبب الفقر الأسراف"
یعنی اسراف باعث فقر و تنگدستی است.
(الحكم الظاهرة، ص492)

حضرت علی(ع) می فرمایند:
«من افتخر بالتبذیر احتقر الأفلاس»
هر کس به ولخرجی و ریخت و پاش افتخارکند، با تهیدستی (ورشکستگی مال) خرد و خوار می شود.
(آمدی، 1366، ح 8141)

امیرمؤمنان علی (ع) فرمودند:
«الاسراف یفنی الجزیل»
اسرف و زیاده روی،حسنات و امکانات زیاد را کم ونابود می سازد.
(آمدی، 1366، ح 8118)

حضرت علی(ع) می فرمایند:
«الاسراف یفنی الکثیر»
اسراف و زیاده روی مال زیاد را نابود می کند.
(آمدی، 1366، ح 8119)

امام صادق علیه‏السلام:
إِنَّ السَّرَفَ یورِثُ الفَقرَ وَإِنَّ القَصدَ یورِثُ الغِنى
اسراف باعث فقر و میانه روى موجب بى نیازى مى شود.
وسائل الشیعه، ج15، ص258، ح8

امیرمؤمنان علی (ع) فرمودند:
«التبذیر قرین مفلس»
ولخرجی همنشین مفلس و بینواست.
(آمدی، 1366، ح 8136)

امام علی (ع) فرمودند:
«القصد مثراه والسّرفه مثواه»
اعتدال و میانه روی موجب فراوانی مال و ثروت و اسراف و زیاده روی باعث تباهی ونابودی آن است.
(کلینی، 1365، ص 52، ح 4)

امام صادق (ع) فرمودند:
«من قدر معیشته رزقه الله و من بذر معیشته حرمه الله»
هرکس در معیشت و زندگی اندازه نگه دارد، خدایش روزی می دهد و هرکه اسراف کند خداوند او را از رزق و نعمت محروم می سازد.
(مجلسی، 1404، ج 75، ص 402، باب 23، ح 41)

ازامام کاظم (ع) فرمودند:
«من اقتصد و قنع بقیت علیه النعمه و من بذر و اسرف زالت عنه النعمه»
کسی که در زندگی میانه روی وقناعت ورزد درنعمت باقی می ماند و آنکه با اسراف کاری و ریخت و پاش زندگی کند نعمتش زوال می پذیرد.
(حرانی، 1404، ص 403) تحف العقول / 217

قال الكاظم علیه السلام:
من بذّر و اسرف زالت عنه النعمة .
تحف العقول / 217

امام صادق علیه السلام فرموده اند:
«أَیُّما أَهلِ بَیْتٍ اُعْطُوا حَظَّهُمْ مِنَ الرِّفْقِ فَقَدْ وَسَّعَ اللّهُ عَلَیْهِمْ فِى الرِّزْقِ وَالرِّفْقُ فِى تَقْدِیرِ الْمَعِیشَةِ خَیْرٌ مِنَ السَّعَةِ فِى الْمالِ وَالرِّفْقُ لا یَعْجِزُ عَنْهُ شَى ءٌ وَالتَبْذِیرُ لا یَبْقى مَعَهُ شَى ءٌ اِنَّ اللّهَ عَزَّ وَجَلَّ رَفِیقٌ یُحِبُّ الرِّفْقَ
به هر خانواده اى که سهم آنان از رفق [و همدلى] هدیه شده باشد [و با یکدیگر با مدارا و ملایمت رفتار کنند]، خداوند حتما رزق آنان را افزایش خواهد داد. در تقدیر معیشت [همدلى و] مدارا بهتر از ثروت زیاد است. با رفق [در زندگى] هیچ کمبودى وجود ندارد و با ولخرجى، هیچ چیزى باقى نمى ماند. خداوند عزیز و با جلال اهل رفق [و مدارا] است و رفق را دوست دارد.



طبقه بندی: ایات و روایات ازدواج، 
به اشتراک گذاری:
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
محبوب کنید ! :
پاسخگو: یاسین مدیر محتوائی